2023. április 2-án a Szent István Bazilikában első alkalommal mutatták be a Fájdalmak Férfia című passiót dramatizált változatban. A nagy érdeklődés mellett létrejött produkcióban – amelyet a Nemzeti Együttműködési Alap és Bethlen Gábor Alapkezelő támogatott – közreműködtek a Dramatizált Biblia társulatának színészei és az Eucharist együttes. Szintén az előadás napján vált elérhetővé a minden reggel meghallgatható napi evangélium a Dicsőítő Sziget oldalán.
Virágvasárnap este nyolc órára szép számban érkeztek az érdeklődők, hogy részt vegyenek a dramatizál passió premier előadásán. Ám sokkal több valósult meg egy elvárható színjátéknál. Jézus Krisztus szenvedéstörténetének képei elevenen jelenítődtek meg a közönség – és az előadók – „belső”, lelki szemei előtt a művészi színészi intonációnak és az eseményekre érzékenyen reflektáló könnyűzenei, modern daloknak.
„Úgy néztük ezt a »filmet«, hogy mindannyian, akik csak jelen voltunk egyénileg bekerültünk a fimbe, amely többet jelent a puszta átélésnél.
A modern dalok úgy archaizáltak, hogy ezzel teljes mértékben illeszkedtek a szent drámaiságba” – magyarázta Gável Gellért zeneszerző az előadást követően, aki szerint műfajteremtésről van szó, hiszen a mai dalok megszólalása révén a 21. század emberének abszolút jelenléte valósul meg a bibliai szövegek átélése közben.

A narrátor szerepében Zakariás Évát hallhattuk, Jézus Dányi Krisztián hangján szólalt meg. Pilátusként Kőszegi Ákos, Péterként Háda János állt színpadra. Júdás hangját Arany Tamás kölcsönözte, Kajafás, a farizeusok és írástudók gondolatait pedig Bordás Mihálytól hallhattuk.
Az Eucharist együttes felcsendült dalait közül bizonyára sokan ismerték, különösen az utolsó vacsora jeleneténél dúdolva előadott Tápláló szent kenyér kezdetű éneket, amelyet a Gável testvérek és Mező Misi által közösen szerzett Abba című dala követett szintén szöveg nélküli változatban, miközben a vérrel verejtékező, az Atyjával dialógust folytató Jézussal érezhettünk együtt a Getszemáni kertben. A lábmosást felvezető Szentháromság című dal az Istenben csodálható szeretetről énekelt, amelyet a darab fináléjában a közönség még egyszer közösen zengett.
Az énekek tehát nem csak kiszínezték a történetet, hanem a feltámadás hitében élő keresztény ember válaszai voltak.
Jézus szenvedéstörténetének a végén nem csak egy pont van, hanem pont, pont, pont – hallhattuk a színészek és a zenekar előadásának felvezetőjében, utalva a Szent István Bazilika virágvasárnap drámájának nem lezárt végkimenetelére, Jézus Krisztus feltámadására. Az Ige köré összegyűlő, érezhetően felekezetközi közönség hálájából és az előadás utáni reakciójából arra következtethetünk, hogy a dramatizált passiónak és más hasonló előadásoknak is lesz még folytatása.
Fotó: Nehézy László/dicsoitosziget.hu