Április 30-án a Kossuth téren több tízezer ember gyülekezett, hogy részt vehessen Ferenc pápa vasárnapi szentmiséjén. Sokan nem fértek be a magyarok katedrálissá nemesült főterére, és kivetítőkön követték az eseményeket. Bizonyára ennél is többen követték a közvetítést odahaza. És talán éppen a „kiszorultaknak” adatott meg az a különleges ajándék, ami talán a gyönyörű oltárhoz közelieknek esetleg fel sem tűnt. A felvezető program része volt a Világosság Rózsafüzér elimádkozása tanúságtételekkel és betétdalokkal a magyar egyházzene sokféle stílusában. A hazai katolikus könnyűzenészek pápalátogatásra egyesült sokelőadós csapata sem sejtette, hogyan vált a zenei szolgálatuk a Szentlélek hatékony eszközévé. Aki figyelt szinte belekönnyezett a bizonyosan fentről érkezett üzenet csodálatos összefüggéseibe.
Sillye Jenő, Borka Zsolt,Varga Attila, Csiszér László, Gável András és Gellért az Eucharist zenekarból, Nagy Lajos az imperfectum együttesből, továbbá Takács Antal, Simon Bence, Sillye Gábor és Gergely alkották a katolikus könnyűzenei fúziós együttest. Az volt a feladatuk, hogy a rózsafüzér egyes tizedei közben egy-egy dalt énekeljenek el, amelyek egyrészt reflektálnak az imádság titkaira és azok tematikájára, másrészt egy nagy, hatalmas kórussá formálják a jelenlévőket. Emiatt a „jól bevált”, több évtizedes múlttal bíró énekeket válogatták be az egyházi szervezők.
A jelenlévő mintegy ezer pap és a többi résztvevő ezért zengte közösen a Kossuth téren és a környező utcákban Borka Zsolt Máriát köszöntő énekét. A Gável testvérek Tápláló szent kenyér kezdetű énekével egy szív, egy lélek vallották meg a jelenlévők az Oltáriszentségbe vetett hitüket – és egy kicsit felidézték a majdnem két évvel ezelőtti 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus maradandó élményeit.
A gyülekező imádság lezárásaként két olyan lelkes és hitvalló dal hangozhatott el, amelyek Szent II. János Pál pápa 1991-es magyarországi látogatásához is szorosan kapcsolódnak. Akkor a Népstadionban zengték egy emberként ezeket az énekeket, április utolsó vasárnapján pedig a Kossuth téren. Annak idején talán még kizárólag a fiatalokhoz kötötték ezeket a dicsőítő számokat, 2023-ban,
Ferenc pápa ünnepi szentmiséje előtt ezek a dalok generációkat kapcsoltak egybe, egyetemesen.
A magyar egyházban azóta elfogadott zenei hangzás tehát nem tűnt idegennek az egyéb, hagyományos zenei stílusok között, sem tartalmában, sem megformáltságában. Az idén hetvenhat éves Sillye Jenő Föltámadt, alleluja című éneke a felevezető imádság finálé zenei megszólalása volt. A gitáros dalszerző – ezúttal jóllehet gitár nélkül – mindent beleadott a több évtizedes dicsőítő dal énekes elimádkozásába.
Sokan a Szentlélek ajándékának tulajdonítják azt a „véletlen egybeesést”, hogy amint a közismert, húsvéti énekben elhangzott a dal „valaki jön feléd” sora, a Szentatya Erzsébet-hídon át kígyózó kísérete éppen akkor tűnt fel a kivetítőkön.
Utólag is megdobban a szívünk az ének és a kép együttes üzenete hallatán. Péter utódában valóban azt a Jézus Krisztust köszöntötték az egybegyűlt hívek, aki talán (hivatalából is kifolyólag) Jézus legközelebbi barátja és az Ő földön látható egyházának vezetője, jó pásztora. Ezt a látást erősítette a hatalmas erővel zengő dal záró versszakának befejező sora: „Jézus jön feléd! Jézus jön feléd!”
És valóban: Jézus jött felénk.
Kiemelt kép: Ferenc pápa a Kossuth térre érkezik és köszönti az egybegyűlteket, 2023. április 30-án. Fotó: Gável Ráhel/dicsoitosziget.hu